Znaczenie zawieszenia

Inżynierowie, producenci, innowatorzy

Od ponad 90 lat KONI jest autorytetem w dziedzinie zawieszeń, produkującym amortyzatory i rozwiązującym wymagania klientów na całym świecie w zakresie zawieszeń.

Dlaczego zawieszenie jest ważne? Jaka jest różnica pomiędzy produktem na oryginalne wyposażenie (O.E.) a produktem KONI lub produktem na rynku wtórnym?

Dowiedz się, dlaczego specjalnie opracowane i zaprojektowane zawieszenie jest ważne dla Ciebie i Twojego pojazdu.

Znaczenie zawieszenia

Dlaczego zawieszenie jest tak ważne?

Zawieszenie to istotna część pojazdu, a w szczególności amortyzatory, które zapobiegają utracie kontaktu pojazdu z drogą, zapewniając kontrolę i bezpieczeństwo podczas jazdy.

Każdy pojazd posiada zawieszenie, które zostało specjalnie zaprojektowane przez producenta samochodu, aby pasowało do pojazdu i zapewniało odpowiednie tłumienie. W większości przypadków produkcji oryginalnego wyposażenia (O.E.M.) ograniczenia kosztowe wpływają na jakość produktu i harmonogram rozwoju.

Wybierając produkty KONI, otrzymujesz produkt opracowany przez firmę, która rozpoczęła prace nad zawieszeniami w 1867 roku. Nasza historia i wartości opierają się na rozwiązywaniu problemów związanych z zawieszeniami i dostarczaniu produktów poprawiających jakość Twojej jazdy.

Dzięki naszym zaawansowanym możliwościom technicznym i inżynieryjnym w połączeniu z naszym zaangażowaniem w stosowanie wyłącznie produktów najwyższej jakości, pozostajemy liderem w rozwoju i produkcji najwyższej klasy amortyzatorów hydraulicznych, które poprawiają wrażenia z jazdy i komfort pasażerów.

Amortyzator

Amortyzator to urządzenie mechaniczne lub hydrauliczne zaprojektowane do pochłaniania i tłumienia impulsów uderzeniowych, kluczowych dla układu zawieszenia pojazdu. Amortyzatory zaprojektowano tak, aby koła zawsze utrzymywały kontakt z drogą, tłumiąc wszelkie siły i energię, które mogłyby spowodować ich odbicie.

KOLUMNA ZAWIESZENIA

Kolumna to powszechne rozwiązanie, które można znaleźć w wielu nowoczesnych pojazdach korzystających z niezależnych układów zawieszenia. Kolumna to amortyzator, który stanowi również integralną część układu zawieszenia. Powszechną formą kolumny w samochodzie jest kolumna MacPhersona.

Kolumna MacPhersona łączy w sobie podstawową funkcję amortyzatora i elementu prowadzącego koło (wahaczy). Zaletą są zwarte rozmiary – więcej miejsca na silnik.

WKŁAD

Wkład to amortyzator rurowy, który pasuje do oryginalnej, fabrycznej obudowy amortyzatora w samochodzie. Może to być bezpośredni zamiennik istniejącego wkładu – rozbieralnej kolumny, lub wkład do oryginalnej nierozbieralnej kolumny, wymagający niewielkiej modyfikacji oryginalnego amortyzatora w celu wykorzystania jego szkieletu nośnego.

Konstrukcja

Niezależnie od rodzaju amortyzatora zastosowanego w pojeździe, ogólną zasadą każdego z nich jest konwersja energii kinetycznej (ruchu) na energię termiczną (ciepło).

Aby to zapewnić, płyn wewnątrz amortyzatora jest zmuszony przepływać przez otwory dławiące i układy zaworów, powodując wytworzenie oporu hydraulicznego. W amortyzatorze występują dwa kierunki skoku (ruchu), określane jako dobicie (ściśnięcie, kompresja) i odbicie (rozciągnięcie).

Istnieją dwa główne typy konfiguracji amortyzatorów: jednorurowe i dwururowe. Różnice?

Konstrukcja

Amortyzator jednorurowy

Amortyzatory KONI występują w dwóch różnych konstrukcjach:

  • Konstrukcja jednorurowa lub
  • Konstrukcja dwururowa.

Nasi inżynierowie dostosowują amortyzatory do każdego zastosowania, wybierając najlepszą konstrukcję pasującą do Twojego pojazdu.

Bez względu na rodzaj amortyzatora zastosowanego w pojeździe, ogólną zasadą każdego z nich jest konwersja energii kinetycznej (ruchu) na energię termiczną (ciepło).

Co to jest amortyzator jednorurowy?

Amortyzatory jednorurowe, czasami nazywane wysokociśnieniowymi amortyzatorami gazowymi z azotem, mają pojedynczą rurę roboczą, w której pracują wszystkie elementy amortyzatora.

Ta konstrukcja działa bez dodatkowej  rury zbiornika; zamiast tego pojemność oleju jest kontrolowana za pomocą pływającego tłoka. Pływający tłok odgrywa ważną rolę w oddzielaniu oleju i gazu (azotu) podczas skoku amortyzatora, gdy amortyzator pracuje w  zawieszeniu pojazdu.

Jak działa amortyzator jednorurowy?

Brak rury zasobnikowej powoduje konieczność magazynowania oleju wypieranego przez tłoczysko w cylindrze roboczym. Osiąga się to poprzez zmianę położenia tłoka pływającego w cylindrze. Cylinder nie jest całkowicie wypełniony olejem, a jego dolna część zawiera azot. Ściśliwy azot i nieściśliwy olej są oddzielane przez pływający tłok, który ściskając gaz powiększa odpowiednio przestrzeń roboczą.  Kiedy tłoczysko wsuwa się i wysuwa, olej przepływa przez tłok roboczy, powodując tłumienie dobicia i odbicia, a ostatecznie kontrolując ruch pojazdu.

 

 

Amortyzator dwururowy

Amortyzatory KONI występują w dwóch różnych konstrukcjach:

  • Konstrukcja jednorurowa lub
  • Konstrukcja dwururowa.

Nasi inżynierowie dostosowują amortyzatory do każdego zastosowania, wybierając najlepszą konstrukcję pasującą do Twojego pojazdu.

Bez względu na rodzaj amortyzatora zastosowanego w pojeździe, ogólną zasadą każdego z nich jest konwersja energii kinetycznej (ruchu) na energię termiczną (ciepło).

Co to jest amortyzator dwururowy?

Amortyzatory dwururowe, czasami nazywane amortyzatorami hydraulicznymi lub gazowo-hydraulicznymi, mają dwie rury – cylinder roboczy, w którym pracuje tłok i drugą, zwaną rurą zbiornikową (zasobnikową), do której przepływa nadmiar oleju przy wsuwaniu się tłoczyska do cylindra. Przy rozciąganiu olej zasysany jest z rury zasobnikowej dla uzupełnienia poziomu w cylindrze roboczym

Podczas ruchu tłoczyska przy ściskaniu i rozciąganiu, olej przepływa przez zawory pomiędzy dwiema rurami, zapewniając kontrolowane tłumienie a przez to właściwą pracę zawieszenia pojazdu.

Jak działa amortyzator dwururowy?

Po wsunięciu tłoczyska olej przepływa bez oporu spod tłoka przez kryzy i zawór zwrotny do objętości nad tłokiem. Jednocześnie pewna ilość oleju jest wypierana i zmuszana do przepływu przez dolny zawór do rury zbiornikowej. Opór, jaki napotyka olej podczas przepływu przez dolny zawór, powoduje tłumienie nierówności. Kiedy tłoczysko jest wyciągane, olej znajdujący się nad tłokiem znajduje się pod ciśnieniem i zmuszony jest do przepływu przez zawory dławiące tłoka. Opór, jaki napotyka olej przechodzący przez tłok, powoduje tłumienie odbicia.