Sposoby regulacji

Mechanizm regulacji umożliwia precyzyjne dostrojenie zawieszenia

KONI opracowało i wyprodukowało pierwszy na świecie regulowany amortyzator teleskopowy i stale udoskonala technologię regulacji w produktach zawieszenia.

Istnieje kilka sposobów regulacji w zależności od serii amortyzatorów i sposobu zamontowania amortyzatora w pojeździe. Są one opisane poniżej.

Przycisk regulacyjny

KONI opracowało i wyprodukowało pierwsze regulowane amortyzatory teleskopowe i stale udoskonala technologię regulacji w każdym produkcie.

Regulacja za pomocą przycisku KONI jest stosowana w amortyzatorach jednorurowych.

Ta regulacja zapewnia 2 lub 3 wyraźne położenia (kliknięcia), przy czym amortyzatory są standardowo ustawione na minimum siły tłumienia, co jest najbliższe ustawieniu fabrycznemu.

Jak korzystać z regulacji przyciskiem?

Regulacja ta odbywa się poza samochodem, poprzez wciśnięcie przycisku i obrócenie tłoczyska. Przycisk należy nacisnąć ostrożnie ręką, nie należy używać siły. Aby zwiększyć tłumienie na odbiciu, obróć tłoczysko o jeden lub więcej kliknięć w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i zwolnij przycisk regulacyjny. Amortyzator mógł być już regulowany, dlatego zawsze sprawdź pozycję regulacji przed procesem regulacji.

Jakie powinno być ustawienie przycisku i kierunek regulacji?

Po zakończeniu regulacji upewnij się, że przycisk regulacji całkowicie wskoczył z powrotem na swoje miejsce. Jeśli przycisk pozostanie wciśnięty, przy obróceniu tłoczyska możemy nieświadomie zmienić nastawy.

Kierunek regulacji odbicia:
Zgodnie z ruchem wskazówek zegara: twardszy
W kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara: bardziej miękkie

 

 

Regulacja zewnętrzna (pokrętłem)

KONI opracowało i wyprodukowało pierwsze regulowane amortyzatory teleskopowe i stale udoskonala technologię regulacji w każdym produkcie.

Regulacja zewnętrzna KONI stosowana jest w amortyzatorach dwururowych.

Tego typu regulację można wykonać bez zdejmowania amortyzatora z samochodu.

Jak korzystać z regulacji zewnętrznej?

Prawie wszystkie amortyzatory KONI z regulacją zewnętrzną można szybko i łatwo wyregulować, umieszczając pokrętło regulacyjne KONI na wypustce regulacyjnej wystającej z górnego gwintu montażowego.

W którą stronę obrócić pokrętło?

Dzięki bezstopniowej regulacji obrotem istnieje większa elastyczność w znalezieniu idealnego ustawienia i optymalnego dostrojenia amortyzatora.
Kierunek regulacji odbicia:

Zgodnie z ruchem wskazówek zegara: bardziej miękkie
W kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara: mocniejszy

Regulacja wewnętrzna

KONI opracowało i wyprodukowało pierwsze regulowane amortyzatory teleskopowe i stale udoskonala technologię regulacji w każdym produkcie.

Regulacja wewnętrzna KONI stosowana jest w amortyzatorach dwururowych.

Tego typu regulację wykonuje się przy całkowicie ściśniętym amortyzatorze zdjętym z pojazdu.

Jak korzystać z regulacji wewnętrznej?

W przypadku niektórych amortyzatorów z regulacją wewnętrzną przed regulacją należy zdjąć odbojnik z osłony przeciwpyłowej.

Proces regulacji tego amortyzatora jest bezstopniowy, a nakrętka regulacyjna zapewnia swobodę precyzyjnego dostrojenia ustawień do potrzeb.

Aby wyregulować, delikatnie wciśnij całkowicie tłoczysko w amortyzator. Kiedy poczujesz, że uderza w dno i zatrzymuje się, powoli obracaj tłoczysko lub osłonę przeciwkurzową w lewo (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara), aż poczujesz, że krzywki nakrętki regulacyjnej wchodzą w zespół zaworu dennego. Nakrętka regulacyjna pod tłokiem jest unieruchomiona

W którą stronę wyregulować amortyzator?

Trzymając amortyzator ściśnięty  z unieruchomioną nakrętkę regulacyjną, można następnie dokonać regulacji, obracając tłoczysko lub osłonę przeciwkurzową w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Zaleca się dokonywanie stopniowych regulacji o pół obrotu (180 stopni). Całkowity zakres może się różnić, ale zwykle wynosi od 4 do 6 półobrotów.
Wyciągnij tłoczysko pionowo, bez obracania, na co najmniej 1 cm, aby rozłączyć mechanizm regulacyjny. Jeśli usunięto gumę odbojową, należy ją wymienić, ponieważ niezastosowanie się do tego może spowodować uszkodzenie wewnętrzne.
Kierunek regulacji odbicia:
Zgodnie z ruchem wskazówek zegara: twardszy
W kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara: bardziej miękki.

Amortyzator ACTIVE

Amortyzacja pojazdu zawsze była kompromisem pomiędzy komfortem a prowadzeniem (trzymanie się drogi), przy czym komfort preferowano w codziennej jeździe, a lepsze prowadzenie (trzymanie się drogi) wymagane w szybszych warunkach, na torze i w wyścigach. Żaden konwencjonalny amortyzator nie był w stanie zapewnić tego, co najlepsze w obu warunkach, dopóki KONI nie wyprodukowało amortyzatorów ACTIVE.

Co znaczy ACTIVE?

Korzystanie z technologii czysto mechanicznej, która eliminuje wszelkie obawy związane z kosztami, niezawodnością i złożonością; amortyzator ACTIVE wykorzystuje technologię KONI FSD (tłumienie sterowane częstotliwością), aby rozwiązać konflikt zawieszenia pod względem komfortu i prowadzenia. Ogólnie rzecz biorąc, komfort zawieszenia i prowadzenie można podzielić na dwa obszary częstotliwości:

Komfort

Dla komfortu, gdy zawieszenie porusza się w obszarze o dużej częstotliwości, np. na autostradzie lub na długim odcinku stosunkowo gładkiej drogi, konieczne jest zapewnienie niskich sił tłumienia, aby pojazd pozostał wygodny i zwinny.

Prowadzenie

Jeśli chodzi o prowadzenie, gdy zawieszenie porusza się w obszarze o niskiej częstotliwości, np. na zakrętach, po nierównościach i wzniesieniach, konieczne jest zastosowanie dużych sił tłumienia, aby pojazd pozostał bezpieczny i pod kontrolą.