Nadsterowność i podsterowność.

Nadsterowność i podsterowność to dwa, często niezrozumiałe, pojęcia związane z zachowaniem samochodu. Zawarte tu wyjaśnienia powinny rozjaśnić wątpliwości i pokazać jaki wpływ na te zjawiska ma zawieszenie.

 

Nadsterowność i podsterowność to dwa, często niezrozumiałe, pojęcia związane z zachowaniem samochodu. Poniższe wyjaśnienia i schematy obok powinny wyjaśnić wątpliwości.

Nadsterowność
Nadsterowność występuje gdy tylne koła zakreślają łuk o większym promieniu niż koła przednie lub zamierzony tor jazdy. Kąt znoszenia kół tylnych jest większy niż kół przednich. Potocznie mówimy, że tył "ucieka" a samochód próbuje zacieśnić zakręt. Często w przypadku tylnego napędu zjawisko to pojawia się z powodu chwilowego nadmiaru mocy, a powrót tyłu samochodu na tor jazdy wymaga redukcji mocy.
Podsterowność
Podsterowność występuje gdy przednie koła zakreślają większy łuk niż koła tylne. Kąt znoszenia kół przednich jest większy niż kąt znoszenia kół tylnych. Potocznie mówimy, że samochód jest „wypychany” z zakrętu, a przód jakby chciał „przeorać” zakręt. Dalsze przyśpieszanie tylko wzmacnia ten efekt, gdyż obciążenie kół przednich maleje „przenosząc się” na tylne i obniżając zdolność skręcania. Zapobiec podsterowności można modulując nacisk na pedał gazu aby „przenieść” obciążenie na koła przednie zwiększając ich przyczepność a przez to „dodając” zdolności do wejścia w łuk.
Większość samochodów konstruowana jest jako lekko podsterowne. Jeśli kierowca poczuje się niekomfortowo i zdejmie nogę z gazu, spowoduje zacieśnienie zakrętu przodem, co jest relatywnie bezpieczniejsze i bardziej przewidywalne.

Podczas zakrętu przechył nadwozia powoduje ściskanie zawieszenia na zewnątrz i rozciąganie od wewnętrznej strony zakrętu. Innymi słowy amortyzator zewnętrzny jest w fazie dobicia a wewnętrzny w fazie odbicia.
Wskazówki do tuningu zawieszenia

Jeżeli podczas wychodzenia z zakrętu samochód
pochyla się na tylnym zewnętrznym zawieszeniu, należy zwiększyć tłumienie na odbiciu w amortyzatorze przednim wewnętrznym. Na wyjściu z zakrętu największy wpływ na zachowanie samochodu ma przednie wewnętrzne zawieszenie; dodanie tłumienia na odbiciu „poluzuje” tył i pozwoli mu się podnieść.
Jeżeli samochód przy wejściu w zakręt pochyla się na przednim zewnętrznym zawieszeniu, należy zwiększyć tłumienie odbicia tylnego wewnętrznego amortyzatora.
Zwiększając tłumienie odbicia z przodu równo po obu stronach zmienimy charakterystykę w stronę nadsterowności. Zwiększając tłumienie na odbiciu z tyłu po obu stronach równo zmienimy charakterystykę w stronę podsterowności
Uwaga: amortyzatory nie mają wpływu na wielkość dynamicznej zmiany obciążenia osi, mają natomiast wpływ na czas w jakim się ona odbywa. Regulację odbicia każdego z amortyzatorów należy przeprowadzać tylko w stopniu wystarczającym do wyeliminowania niepożądanej charakterystyki jazdy. Regulując zbyt mocno możemy nie dostrzec w porę innych problemów z prowadzeniem samochodu; przesztywnienie zawieszenia może być być niebezpieczne.

np1

Nadsterowność

np2

Podsterowność

Kontakt

Dane rejestrowe

Siedziba: ul. Jana Pawła II 7; 05-077 Warszawa-Wesoła
KRS: 0000131908
REGON: 015224156
NIP: 525-22-45-815
VAT R: PL5252245815
Kapitał założycielski: 120 000 zł
Zarząd w składzie: Jerzy Wojciech Boguszewski, Jacek Witold Bubacz
Bank: mBank S.A.
Konto: 32 1140 1010 0000 2906 7300 1001

Godziny otwarcia

poniedziałek
10-12-2018
08:30 - 16:30
wtorek
11-12-2018
08:30 - 16:30
środa
12-12-2018
08:30 - 16:30
czwartek
13-12-2018
08:30 - 16:30
piątek
14-12-2018
08:30 - 16:30
sobota
15-12-2018
Nieczynne
niedziela
16-12-2018
Nieczynne